Input your search keywords and press Enter.

Digitale transaksjonskostnader

8 Comments

  • Anna sier:

    Interessant lesing 🙂 spennende å følge bloggen Johanne!

  • Katerina sier:

    interessant innlegg, fint at du trekker inn Cialdini 🙂

  • Arne Krokan sier:

    Hei Johanne, du skriver bra og du tenker selv, og det er to gode egenskaper for en som skal delta i den offentlige meningsutvekslingen.
    Det faglige i innlegget er på plass. Du kunne imidlertid godt brukt lenker til noen av de sidene du omtaler også, det hadde gjort det lettere å følge tankene dine.
    Du bør se litt nærmere på oppsettet av bloggen din. Bildet med navnet ditt tar mye plass på siden, og det hindrer at jeg ser tekstene. I menyfeltet over mangler lenke til blogginnleggene, for å komme til dem må en trykke på bildet av navnet ditt. Dette er litt tungvint.
    Jeg vil anbefale at du gjør toppbildet smalere og legger inn lenke direkte til blogginnleggene (ala home-knapp).
    Det er også fint med en liten beskrivelse av deg selv i sidespalte på selve innleggene, slik som feks Amanda har gjort her
    http://www.amandabhaukaas.no/2017/01/18/delingsokonomi-og-tjenesten-uber/
    Det skaper nærhet til deg som forfatter, og du ønsker jo å være synlig!
    Lykke til videre fra
    -arne

    • jss sier:

      Hei Arne, og takk for kommentar! Hyggelig at du likte det faglige innholdet, resten jobber jeg med å få til. Er jammen ikke bare bare, men takk for konstruktiv tilbakemelding. Håper du vil følge med videre.
      Johanne

  • Arve sier:

    Hei Johanne.. Spennende å reflektere over dette. Et par tanker jeg gjorde meg: Når transaksjonskostnadene er lave, så vil man kanskje i tilfeller velge å bruke mer tid og gjøre flere undersøkelser på ulike benchmarks el.l. som totalt sett øker transaksjonskostnadene jfr med hva et kostnadsoptimalt nivå vil peke på, men som man likevel velger fordi de enkeltvise undersøkelsene hver for seg koster så lite. Dette åpner også opp for det andre perspektivet, at når transaksjonskostnadene er små, så vil også betalingsvilligheten være relativt sett lite pris sensitiv, noe som øker muligheten til ekstrem profitt på transaksjonsmengden over tid. Litt som kjøp av app`er, koster lite enkeltvis, men jammen sitter de som «treffer» igjen med mye profitt dersom de er lastet ned tilstrekkelig mange ganger.

    • jss sier:

      Hei Arve, og takk for kommentaren! Jeg syns du kommer med noen spennende tanker. Det store spm blir jo da hvordan man skal finne de transaksjonskostnadene som er viktige, de som skiller deg ut og resulterer i «klikks», kjøp og nedlastninger, slik du beskrev med apper. Det absolutt beste blir å tilrettelegge så minimale trans.kost som overhodet mulig, slik at det ikke blir nødvendig å undersøke andre muligheter. Kanskje bigdata blir nøkkelen her? algoritmer og «cookies».

      • Arve sier:

        Tror definitivt at bigdata på en eller annen måte får en viktig finger med i dette. Spesielt spennende som tilnærming til å identifisere og systematisere typer av transaksjonskostnader som er mer eller mindre prissensitive eller hvor superprofitten er tilstede (hvor økonomisk rasjonalitet kanskje ikke fullt ut gir effekt).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *